یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

رکسانا شاهمیری: دو فیلم کوتاه از استان یزد به جشنواره « چشم سوم » هند راه یافتند

 فیلم‌های کوتاه داستانی «‌آب» و «بابا آب داد» به ترتیب به کارگردانی رقیه توکلی و مهدی جعفری جزو فیلم‌های پذیرفته شده در این جشنواره هستند. البته در جشنواره چشم سوم علاوه بر 2 فیلم کوتاه داستانی از استان یزد، 20 فیلم کوتاه ایرانی دیگر نیز به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

 این جشنواره در سطح آسیا برگزار می‌شود و در 2 بخش رقابتی مسابقه فیلم‌های بلند اول، دوم و مسابقه فیلم‌های کوتاه فعالیت می‌کند. این جشنواره در هشتمین دوره خود از تاریخ هشتم تا 15 اکتبر امسال ( 16 تا 23 مهرماه ) در شهر مومبای هند برگزار می‌شود.

سینمای کوتاه در کشور ما همچنان در محدوده کوچکی مانده است و هنوز با مشکلات و دشواری‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در زمینه اکران و نمایش و چرخه اقتصادی و مخاطب پذیری مواجه است.

البته باز نسبت به سال‌های پیش‌ بهتر شده و بالاخره با اصرارهای فیلمسازان و مسئولان فیلم کوتاه به جریانی تقریبا مستقل و تاثیرگذار تبدیل شده است. لااقل که مسئولان اکنون سانس‌هایی را برای اکران فیلم‌های منتخب کوتاه در بعضی سینماها در تهران اختصاص داده‌اند و جای امید برای اجرای این برنامه در شهرستان‌ها هم هست چون واضح است که سینمای بدون مخاطب، مانند یک حفره عمیق توخالیست.

 و اما مهدی جعفری، فیلمساز جوان یزدی که فعلا در حال تجربه کردن در عرصه سینما است با فیلم «بابا آب داد» خود یکی از شرکت‌کننده‌های این جشنواره به حساب می‌آید. مهدی جعفری متولد 1361 و دانشجوی کارشناسی فیلمسازی گرایش تدوین است و قبل از دانشگاه هم در هنرستان هنرهای سینمایی درس می‌خوانده است.

 جعفری درباره فیلم داستانی اخیرش که جزو فیلم‌های خیلی کوتاه در زمان کمتر از 3 دقیقه به حساب می‌آید می‌گوید: «بابا آب داد» پایان‌نامه دوره کاردانی‌ام در سال 86 بود. داستان درباره پسربچه‌ای است که مدادش را زمان امتحان دیکته با خود نیاورده و معلم تهدید می‌کند که صفر به او می‌دهد اما در لحظه آخر یکی از همکلاسی‌هایش مداد را از وسط نصف می‌کند تا با هم مدادی برای نوشتن داشته باشند.»

این فیلم کوتاه به همراه فیلم‌های دیگر قبلی جعفری در چندین جشنواره خارجی مانند ‌هامبورگ آلمان شرکت کرده است. اما به گفته جعفری او تا به حال فیلم حرفه‌ای نساخته است: «من تا به حال هر فیلمی که ساختم از امکانات دانشگاه استفاده کردم مثلا همین فیلم «بابا آب داد» با دوربین دانشگاه و سه‌پایه شکسته و حمایت اندک حوزه هنری ساختم. همه فیلم‌هایم نیز تجربی بوده است و فعلا راضی هستم.»

اما جعفری با گلایه از اینکه اردکان یزد فاقد امکانات برای فیلمسازان است و حتی در این شهر انجمن سینمای جوان وجود ندارد، گفت: «اوضاع خود یزد بهتر است آنجا انجمن سینمای جوان پایگاه دارد. اما ما بیشتر با حمایت جاهایی مانند حوزه هنری کار می‌کنیم. خودمان جشنواره‌های خارجی را از طریق سایت‌ها پیدا می‌کنیم و دی‌وی‌دی فیلم‌هایمان را می‌فرستیم.

هزینه پست هم که برای ما دانشجویان زیاد است. اما در مرحله بعد اگر فیلم‌هایمان برای شرکت پذیرفته شوند هزینه دی‌وی‌دی را این بار حوزه هنری به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم پرداخت می‌کند. »

همشهری استانها

کد خبر 91360

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز